measomarket measomarket
دسته بندی
سبد خرید
خواص معجزه آسای رب انار برای حفظ سلامتی بدن
خواص معجزه آسای رب انار برای حفظ سلامتی بدن
1400/11/18

از مهم ترین چاشنی غذاهای مختلف در آشپزی شمال ایران می توان به رب انار اشاره کرد که دارای خواص درمانی بسیار زیادی است. این رب هر ساله در فصل انار از این میوه تولید می شود و بنابراین دارای تمامی خواص دارویی و درمانی انار است.
در این مطلب می خواهیم اطلاعاتی را درباره رب انار، انواع آن و خاصیت های بیشمارش بدهیم.


روش تهیه رب انار

رب انار با جوشاندن و غلیظ کردن آب انار در ترکیب با شکر و آب لیمو تولید می شود. طعم ملس این چاشنی غذایی باعث کاربرد زیاد آن در آشپزی برای انواع غذاهای مختلف می شود. 
اگر این ماده غذایی در طی یک فرآیند بهداشتی تهیه شود، تمامی خواص آن حفظ می گردد. زیرا در زمان تولید رب انار، پلی فنول و اسید الایژیک آن در اثر حرارت از بین نمی رود و تنها مقداری از ویتامین C موجود در آن کاهش پیدا می کند.


ترکیبات رب انار

رب انار تمامی ویتامین ها و مواد معدنی میوه انار را دارد و در طی فرآیند عمل آوری از میزان مواد مغذی آن کم نمی شود. این چاشنی خوش طعم حاوی مقادیر زیادی فیبر، پتاسیم، کالری بدون چربی، اسید فولیک، کربوهیدرات، سدیم، منگنز، منیزیم، پلی فنول، اسید الایژیک، ویتامین A، ویتامین C، گروه ویتامین B، B1، B2، B3، B6، ویتامین E، انواع آنتی اکسیدان و مقدار کمی آهن است. 
همچنین رب انار دارای میزان قند متعادلی است که مصرف آن برای بیماران دیابتی منعی ندارد.


انواع رب انار

 

•    رب انار شیرین

رب انار شیرین دارای طبیعتی سرد و مایل به معتدل است که خواص درمانی کمتری نسبت به رب انار ترش و ملس دارد. این نوع رب برای اصلاح و تصفیه جریان خون مفید است.


•    رب انار ملس

رب انار ملس دارای طبیعتی سرد و تر و نزدیک به معتدل است که به علت طعم خاصش پر طرفدارترین نوع رب انار می باشد. از این رب برای کاهش کیسه صفرا، غلیان و جوشش جریان خون استفاده می کنند. فواید این رب از رب انار شیرین بیشتر است.


•    رب انار ترش

با خاصیت ترین نوع رب انار در حقیقت رب انار ترش می باشد که طبیعتی سرد و تر دارد. از رب انار ترش برای کاهش حالت تهوع دوران بارداری و بیشتر شدن اشتها در این دوران استفاده می کنند. البته مصرف زیاد آن باعث یبوست می شود.
با توجه به طب سنتی و در کتاب ابوعلی سینا، مصرف انار ترش سپس انار ملس و در نهایت انار شیرین ارجحیت دارد.

خواص درمانی رب انار
خواص درمانی رب انار

•    کمک به کاهش کلسترول بد خون با ترکیبات پلی فنول
•    موثر برای لاغری و کاهش وزن و کمک به افزایش سوخت و ساز بدن
•    موثر برای کاهش تهوع در دوران بارداری و کمک به رشد ذهن جنین
•    موثر برای افزایش انرژی بدن با فعال کردن آنزیم ها
•    کمک به هضم سریع تر غذا
•    موثر برای تقویت سیستم ایمنی بدن
•    کمک به جلوگیری از ابتلا به سرطان به ویژه سرطان سینه در بانوان و سرطان پروستات در آقایان
•    موثر برای پاکسازی و تصفیه جریان خون
•    کمک به درمان آفت و جوش دهان با مصرف موضعی
•    موثر برای درمان زخم داخل بینی در ترکیب با عسل
•    کمک به کنترل میزان فشار خون
•    موثر برای بهبود عملکرد مغز، تقویت حافظه و جلوگیری از ابتلا به آلزایمر
•    کمک به حفظ حالت ارتجاعی پوست و جلوگیری از پیری زودرس
•    موثر برای تقویت عملکرد معده و کبد


مضرات جانبی مصرف افراطی رب انار

رب انار به دلیل داشتن مقداری آهن دیر هضم است و در نتیجه افراد سرد مزاج نباید در مصرف آن زیاده روی نمایند. به طور کلی مصرف بیش از اندازه رب انار مشابه تمامی مواد غذایی گیاهی دیگر باعث بروز عوارض و آسیب های مختلف می شود. 
•    سست شدن معده و ایجاد نفخ و ناراحتی های معده
•    امکان ابتلا به یبوست و گلو درد
•    عدم مصرف رب انار برای بیماران مبتلا به زخم معده و روده و بیماران مبتلا به بیماری های ریوی
•    عدم مصرف همزمان رب انار با داروهای کنترل فشار خون و کاهش کلسترول


انواع موارد مصرف رب انار

رب انار دارای مصارف خوراکی و موضعی مختلفی می باشد که در ادامه به بررسی برخی از این مصارف می پردازیم.
•    مصرف به عنوان چاشنی غذا
یکی از کاربردهای مهم رب انار استفاده از آن به عنوان چاشنی و طعم دهنده انواع غذاهای مختلف می باشد. از رب انار برای طعم دهندگی به فسنجان، شامی، اکبر جوجه، کباب لرستانی، خوراک کرفس با مرغ و برخی از آش ها استفاده می شود.
•    مصارف خوراکی برای درمان
استفاده از رب انار برای افرادی که مبتلا به فقر آهن هستند بسیار مفید است. این افراد می توانند به جای رب گوجه فرنگی از رب انار همراه با شیره انگور طبیعی استفاده کنند. مانند خورشت کدو
افراد دیابتی می توانند از کدوی بخار پز شده همراه با کمی روغن زیتون طبیعی، رب انار، سیر و زردچوبه یک خوراک عالی تهیه نمایند.
برای بیماران دارای بیماری کلیوی و میزان بالای اسید اوره و اسید اوریک بهتر است از رب انار در انواع آش ها و سوپ ها به ویژه سوپ جو با جوانه جو و سبوس استفاده کنند.
بیماران قلبی، بیماران دارای فشار خون بالا و بیمارانی که منع مصرف گوشت قرمز دارند بهتر است در تمامی خوراک های خود حتی همبرگر و کتلت نیز از رب انار به عنوان سس کنار غذا استفاده کنند.
بیماران دارای مشکلات کبدی و بیمارانی که منع مصرف تخم مرغ دارند نیز در زمان مصرف انواع کوکوها و کتلت ها بهتر است از رب انار به جای سس استفاده کنند.
افراد دارای اضافه وزن می توانند انواع حبوبات مثل لوبیا قرمز پخته شده را با کرفس، هویج، سیر بخار پز شده، سبوس گندم، جوانه ارزن، هفت جوانه، روغن زیتون و مقدار کمی رب انار طبیعی ترکیب کنند و برای چاشنی استفاده نمایند. 
افراد مبتلا به کم کاری تیروئید نیز با مصرف رب انار همراه با پودر جوانه ارزن، سبوس گندم و هفت جوانه می توانند بیماری خود را کنترل نمایند. 


روش تهیه رب انار خانگی

برای تهیه رب انار خانگی در ابتدا باید انارها را به خوبی پاک کنید و آب دانه های انار را بگیرید. سپس اجازه دهید تا دانه های انار در حرارتی ملایم بجوشند تا زمانی که غلیظ شوند. پس از اینکه به میزان غلظت مورد نظر رسیدند باید آن ها را از صافی رد کنید و درون یک شیشه بریزید و مصرف نمایید.


روش تهیه سس رب انار

همانطور که در بالاتر اشاره شد، سس رب انار برای بسیاری از بیماری ها مفید است. برای تهیه این سس می توانید کمی کرفس و چند حبه سیر را چرخ کنید و همراه با روغن زیتون طبیعی و رب انار به مدت 10 دقیقه بجوشانید. در پایان نیز مقداری جوانه ارزن و سبوس گندم به ترکیبات اضافه نمایید. سس به دست آمده را مشابه سس گوجه فرنگی می توانید در انواع سالادها، انواع خوراک ها، انواع کتلت ها، املت ها و دیگر غذاها مصرف نمایید. 


روش تهیه رب انار به عنوان یک آسپرین طبیعی

از ترکیب آبغوره و رب انار با نسبت 3 به 2 می توانید یک شرب آسپرین طبیعی تهیه کنید. این شربت را به صورت رقیق شده و روزی یک تا سه بار مصرف نمایید. شربت آسپرین طبیعی با رب انار باعث کاهش غلظت خون و تصفیه جریان خون می شود.


روش تهیه شربت رب انار و عسل

شربت رب انار و عسل از ترکیب رب انار، مقداری عسل همراه با آب تهیه می شود. مصرف خوراکی این شربت باعث افزایش قوای جنسی می شود. 
همچنین مخلوط رب انار و عسل به صورت موضعی برای درمان زخم و تسکین درد گوش کاربرد دارد. از سوزاندن میوه انار و ترکیبش با عسل هم پمادی ساخته می شود که برای درمان سرفه های شدید خونی به صورت مصرف موضعی روی سینه بسیار مفید است. 

مصرف رب انار ناشتا برای کاهش وزن
مصرف رب انار ناشتا برای کاهش وزن

برای درمان کبد چرب و همچنین کاهش وزن می توانید روزانه یک قاشق رب انار را در زمان صبح به صورت ناشتا میل کنید. مداومت و تکرار این عمل باعث درمان کامل می گردد. 


شرایط نگهداری از رب انار

•    رب انار تولید شده را باید در سریع ترین زمان ممکن سرد کنید.
•    پس از تهیه، رب انار باید در یک محیطی استریل و داخل ظروفی بدون آلودگی بسته بندی شود. در این صورت رب انار تهیه شده نیازی به مواد نگهدارنده ندارد.
•    بهتر است رب انار در داخل یخچال نگهداری شود. البته اگر رب از ابتدا آلوده نشده باشد و امکان نفوذ هوا هم نباشد، می توانید آن را در حرارت عادی آشپزخانه هم بدون کپک زدگی نگهداری نمایید.
•    ظروف بسته بندی رب انار باید کاملا محکم و بدون قابلیت نفوذ باشند زیرا اکسیژن می تواند باعث فساد و تغییر رنگ رب انار شود.

برای خرید رب انار می توانید از طریق سایت فروشگاه آنلاین میسو مارکت در دسته بندی ادویه، چاشنی و مخلفات غذا و در قسمت رب گوجه فرنگی و انار روی رب انار کلیک کنید.