measomarket measomarket
دسته بندی
سبد خرید
آشنایی با خواص شگفت انگیز کینوآ
آشنایی با خواص شگفت انگیز کینوآ
1403/3/13

کینوآ (Quinoa)، غلاتی که به طور گسترده توسط گیاهخوران در سراسر جهان استفاده می شود، به دلیل ارزش غذایی بالا، فواید زیادی را ارائه می دهد. کینوآ سرشار از پروتئین، ویتامین ها (B و E)، فیبر، اسیدهای آمینه، فسفر، آهن و سایر مواد مغذی ضروری، به عنوان یک مکمل ارزشمند برای یک رژیم غذایی سالم می باشد.

قرار دادن کینوآ در رژیم غذایی یک راه عالی برای افزایش مصرف روزانه ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر است. کینوآ به عنوان یک منبع پروتئین کامل با تمام نه اسید آمینه ضروری مورد نیاز بدن عمل می کند.

یکی از منحصربه‌فردترین ویژگی‌های کینوآ، جایگاه آن به عنوان یک منبع پروتئینی بسیار ارزشمند است، به‌ویژه برای افرادی که از رژیم غذایی گیاهی پیروی می‌کنند. کینوآ به ویژه در اسیدهای آمینه ضروری مانند لیزین، متیونین و سیستئین فراوان است و حاوی ترکیبات گیاهی مفید متعددی مانند ساپونین ها، اسیدهای فنولیک، فلاونوئیدها و بتاسیانین ها است.

آشنایی با خواص شگفت انگیز کینوآ

کینوآ چگونه به کاهش وزن کمک می کند؟

برای کاهش وزن لازم است متابولیسم بدن فرد افزایش یابد. با مصرف کینوآ متابولیسم بدن افزایش می یابد و اشتهای فرد به غذا و تنقلات کاهش می یابد. بنابراین، کینوآ را می توان برای کاهش وزن استفاده کرد.

کینوآ به دلیل داشتن فیبر زیاد باعث می شود که فرد در هنگام مصرف غذا به سرعت احساس سیری کند. علاوه بر این، کینوآ دارای شاخص گلیسمی (GI) پایینی است، به این معنی که حاوی کربوهیدرات های پیچیده ای است که بدن برای تبدیل آنها به کربوهیدرات های ساده نیاز دارد و در این فرآیند انرژی مصرف می کند. این باعث می شود که بدن هنگام مصرف کینوآ سریعتر احساس سیری کند و به کالری کمتری نیاز داشته باشد.

از آنجایی که کینوآ سرشار از فیبر و پروتئین است، ترکیبی مناسب برای چربی سوزی محسوب می شود که منجر به افزایش متابولیسم بدن می شود. در نتیجه میل به غذا را کاهش می دهد و در نتیجه کالری دریافتی را کاهش می دهد.

بعلاوه، کینوآ حاوی 20-هیدروکسی دیسون است، ترکیبی که به کنترل وزن کمک می کند. تحقیقات نشان می دهد که این ترکیب به سوزاندن کالری بیشتر و در نتیجه به کنترل وزن کمک می کند.

حفظ سلامت قلب با کینوآ

کینوآ می تواند به شما در حفظ سلامت قلب کمک کند. این خاویار گیاهی سطح کلسترول خون را کاهش می دهد و از بروز بیماری های قلبی عروقی جلوگیری می کند. علاوه بر این، به دلیل محتوای آلفا لینولنیک، کینوآ از بیماری عروق کرونر قلب جلوگیری می کند.

پیشگیری از دیابت با مصرف کینوآ

برای پیشگیری از دیابت نوع 2 از طریق رژیم غذایی، مصرف کینوآ گزینه خوبی است. کینوآ با داشتن شاخص گلیسمی به کنترل قند خون کمک می کند.

علاوه بر این، محتوای فیبر موجود در کینوآ به تنظیم سطح قند خون افراد کمک می کند. نکته قابل توجه، مصرف تنها 16 گرم فیبر از غلات کامل در روز با کاهش 33 درصدی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است.

مناسب برای رفع کم خونی

یکی از فواید کینوآ برای سلامتی، توانایی آن در کاهش کم خونی است. کمبود آهن در بدن منجر به کم خونی می شود که به نوبه خود می تواند باعث بیماری های مختلفی شود. بنابراین بهتر است با استفاده از غذاهای غنی از آهن مانند کینوآ از کم خونی پیشگیری کنید. برای این منظور می توان سالاد کینوآ را با مواد مورد علاقه خود تهیه و نوش جان کنید.

کمک به هضم غذا

ریبوفلاوین موجود در کینوآ اسید گلوتامیک را به گلوتامین تبدیل می کند که پوشش معده را تقویت و هضم غذا را بهبود می بخشد. فیبر موجود در این دانه گیاهی به جذب مواد مغذی در روده کوچک کمک می کند و از مشکلات گوارشی مانند یبوست جلوگیری می کند.

آشنایی با خواص شگفت انگیز کینوآ

روش مصرف کینوآ

برای پخت دانه های کینوآ ابتدا مواد را به مدت 15 تا 20 دقیقه روی حرارت متوسط ​​قرار دهید تا دانه ها پخته شده و بافت نرم تری داشته باشند. دانه های کینوآ پس از پختن شفاف و شیشه ای می شوند. برای طعم دادن به دانه های کینوآ، انتخاب با شماست و می توانید از نمک، ادویه های مختلف، فلفل، کره یا روغن بر اساس ترجیح خود استفاده کنید. اگر می خواهید کینوآ را جایگزین برنج سفید کنید و در عین حال قصد کاهش وزن را دارید، بهتر است از افزودن روغن خودداری کنید. گیاهان معطر نیز گزینه های خوبی برای افزودن به دانه های کینوآ هستند. از آنجایی که دانه های کینوآ دارای فیبر بالایی هستند، پس از پختن بیشتر می شوند.

یکی دیگر از روش های پخت دانه های کینوآ، پخت آن ها در فر است. پخت دانه های کینوآ در فر 30 دقیقه طول می کشد. اگر دمای فر شما خیلی بالا باشد، دانه های کینوآ نرم نمی شوند و شبیه بیسکویت می شوند. بنابراین بهتر است دمای فر را روی متوسط ​​قرار دهید. یکی از مزایای دانه کینوآ این است که می توانید آن را با هر ماده غذایی دیگری از جمله حبوبات، سبزیجات، گوشت و مرغ ترکیب کنید.

کینوآ یک غله همه کاره و مغذی است که می توان آن را به روش های مختلفی متناسب با ذائقه های مختلف تهیه کرد. یکی از روش های رایج این است که کینوآ پخته شده را بخارپز کنید و سپس آن را با چاشنی های مورد علاقه خود تفت دهید. این به دانه ها کمک می کند تا شکل و بافت خود را حفظ کنند و در عین حال طعم خود را افزایش دهند.

استفاده از کینوآ در سالاد یک راه عالی برای ایجاد یک وعده غذایی کامل و سالم است. با پیروی از دستورالعمل های بالا برای پختن کینوآ شروع کنید، سپس آن را با مجموعه ای از سبزیجات مانند کلم پیچ، ذرت، لوبیا، خیار، گوجه فرنگی و فلفل دلمه ای مخلوط کنید. برای سس سالاد، استفاده از روغن زیتون، آب لیمو، سرکه سیب، نمک و فلفل برای حفظ خواص مغذی این ترکیب شگفت انگیز توصیه می شود.

با توجه به زمان پخت سریع و فواید بی‌شمار سلامتی، کینوآ به همه توصیه می‌شود که آن را در رژیم غذایی خود بگنجانند.

برای خرید کینوآ از فروشگاه میسو مارکت از بخش خواروبار وارد قسمت حبوبات و سپس کینوآ شوید.

محصولات مرتبط
کینوا سفید اونا ۳۰۰ گرمی
۱۲۹,۰۰۰
۱۰۳,۲۰۰تومان
۲۰%
کینوا سفید اونا ۳۰۰ گرمی