measomarket measomarket
دسته بندی
سبد خرید
7 مورد از فواید پنیر برای سلامت بدن
7 مورد از فواید پنیر برای سلامت بدن
1403/3/24

پنیر یکی از پرمصرف ترین مواد لبنی ایرانیان به خصوص برای صبحانه است. پنیر از شیر حیوانی و سرشار از کلسیم تهیه می شود. این ماده غذایی در انواع مختلفی وجود دارد که به دو دسته سالم و ناسالم تقسیم بندی می شود. پنیر در سراسر جهان محبوب است و به روش های مختلفی جدا از صبحانه نیز سرو می شود.

7 مورد از فواید پنیر برای سلامت بدن

ارزش غذایی پنیر

پنیر یکی از پرطرفدارترین لبنیات مصرفی مردم به ویژه در ایران به شمار می رود. شیری که برای تهیه پنیر استفاده می شود می تواند از حیواناتی مانند شتر، گاو، بز و گوسفند باشد که شیر گاو بیشترین استفاده را برای تهیه پنیر دارد. برای افرادی که از طعم شیر لذت نمی برند، مصرف پنیر در وعده صبحانه می تواند مقدار لازم کلسیم مورد نیاز بدن را تامین کند. پنیرها بسته به نوع و روش تهیه، ارزش غذایی متفاوتی دارند. فسفر، روی، آهن، کربوهیدرات‌ها، فیبر، ویتامین‌ها، مواد معدنی، پروتئین و کلسیم از جمله ارزش‌های غذایی پنیر هستند که منجر به کاهش فشار خون، تامین انرژی مورد نیاز روزانه و ارتقای سلامت دندان و چشم در مصرف‌کنندگان می‌شود.


انواع پنیر

پنیر موزارلا، پنیر گودا، پنیر دانمارکی، پنیر فتا، پنیر خامه‌ ای، پنیر ماسکارپونه، پنیر لاکتیکی و پنیرهای طعم‌دار در وعده‌های صبحانه رایج هستند. بهترین یا سالم ترین پنیر باید بر اساس نیاز و شرایط مصرف کنندگان انتخاب شود. افرادی که سعی در کاهش وزن دارند باید از خوردن پنیر خامه ای و ماسکارپونه خودداری کنند. همچنین برای افراد مبتلا به فشار خون بالا پنیرهای شور مانند گودا و فتا باید در حد اعتدال مصرف شوند.


خواص پنیر

پنیر نیز مانند هر ماده غذایی دیگری دارای خواص بی شماری است. با این حال، مردم اغلب پنیر را بدون توجه به فواید فراوان آن مصرف می کنند. از خواص مهم پنیر می توان به درمان آب مروارید، بهبود بینایی، درمان اوتیسم، کاهش میگرن، افزایش متابولیسم مغز، کاهش استرس و بهبود عملکرد دستگاه گوارش اشاره کرد.

1- پنیر، یک ماده ضد سرطان 

اسید لینولئیک و سلنیوم موادی هستند که در پنیر یافت می شوند و می توانند خواص ضد سرطانی داشته باشند. وجود ویتامین B نه تنها از بدن در برابر بیماری ها محافظت می کند، بلکه می تواند به پیشگیری از سرطان نیز کمک کند.

2- پنیر، ضد دیابت

حفظ سطح انسولین در بدن انسان برای پیشگیری از دیابت بسیار مهم است. فراوانی بوتیرات در پنیر به بدن اجازه می دهد تا سطح انسولین را در سطح مطلوب حفظ کند. سلنیوم که به وفور در پنیر یافت می شود در مبارزه با دیابت بسیار کمک کننده است.

3- پنیر، تضمین کننده سلامت قلب

برای خلاص شدن از شر گرفتگی عضلات، بهتر است در وعده صبحانه خود پنیر مصرف کنید. پنیر علاوه بر کمک به رفع گرفتگی عضلات با وجود سدیم، سلامت قلب را با کنترل فشار خون تضمین می کند.

4- پنیر، همراه همیشگی برای دندان ها و استخوان های سالم

کلسیم فراوان موجود در پنیر باعث تقویت ساختار دندان ها می شود. مصرف پنیرهایی مانند گودا از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند. ویتامین B و K موجود در پنیر نیز به این امر کمک می کند. افزایش سلامت استخوان و جلوگیری از پوکی استخوان، آرتریت و شکستگی ناخن از دیگر فواید کلسیم است.

5- پنیر، کاهش دهنده فشار خون 

مصرف روزانه پنیر به دلیل داشتن پروتئین بالا برای کاهش فشار خون ضروری است. این ماده غذایی سرشار از ویتامین B می باشد که در کاهش کلسترول بالا و فشار خون مفید است. افراد گیاهخوار می توانند با مصرف پنیر پروتئین لازم را به جای گوشت دریافت کنند. این پروتئین ها همراه با کربوهیدرات های موجود باعث سلامت بدن انسان شده و انرژی لازم را در اختیار فرد قرار می دهند.

6- تقویت سیستم ایمنی با مصرف پنیر 

 پنیر از افراد در برابر بیماری ها محافظت می کند. مس موجود در این فرآورده لبنی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و محافظت در برابر آنفولانزا، تب و سرفه می شود. مس با تولید هورمون در بدن موجب سلامت فرد می شود.

7- حفظ سلامت پوست و مو با مصرف پنیر

پنیر سرشار از ویتامین B است که به سلامت پوست انسان کمک زیادی می کند. گنجاندن این ویتامین در رژیم غذایی به رشد مو کمک می کند. علاوه بر این، مصرف پنیر می تواند به درمان لکه ها و اختلالات پوستی مانند خارش و آکنه نیز کمک کند.

موارد استفاده پنیر

 پنیر را می تواند در انواع ساندویچ، سبزیجات، کیک، چاشنی های مختلف، سالاد، سوپ و پاستا و برای دیگر وعده های غذایی مختلف در طول روز از جمله صبحانه، ناهار و شام استفاده کرد.

موارد استفاده پنیر

خطرات و عوارض جانبی مصرف بیش از حد پنیر

برای اطمینان از اینکه پنیر یک وعده غذایی سالم و بدون هیچ گونه عوارض مضر تلقی می شود، بهتر است آن را همراه با گردو مصرف کنید. تیرامین موجود در پنیر می تواند باعث سستی ذهنی شود، اما مصرف آن با گردو می تواند این اثر را خنثی کند. لاکتوز موجود در پنیر می تواند برای افراد مبتلا به اختلالات گوارشی مضر باشد، بنابراین این افراد بهتر است از مصرف پنیر خودداری کنند. پنیر همچنین می تواند در افرادی که به شیر حساسیت دارند باعث اسهال، استفراغ و نفخ شود.


برای خرید پنیر خامه ای – پنیر سفید – پنیر لیقوان و ... از فروشگاه اینترنتی میسو مارکت وارد بخش لبنیات شوید و بر روی دسته بندی پنیر کلیک کنید.
 

محصولات مرتبط
پنیر سفید فتا میهن ۲۱۰ گرمی
۳۲,۵۰۰
۲۹,۲۵۰تومان
۱۰%
پنیر سفید فتا میهن ۲۱۰ گرمی
پنیر ورقه ای پستو کاله ۱۸۰ گرمی
۷۳,۰۰۰
۶۵,۷۰۰تومان
۱۰%
پنیر ورقه ای پستو کاله ۱۸۰ گرمی
پنیر پیتزا شیرآوران ۱۰۰۰گرمی
۲۵۲,۰۰۰
۲۰۱,۶۰۰تومان
۲۰%
پنیر پیتزا شیرآوران ۱۰۰۰گرمی