measomarket measomarket
دسته بندی
سبد خرید
تفاوت کره گیاهی و کره حیوانی در چیست؟
تفاوت کره گیاهی و کره حیوانی در چیست؟
1403/3/23

احتمالا در موقع استفاده از کره حیوانی روی سیب زمینی پخته یا نان تست و ... لذت می برید، اما در مورد اینکه از کره حیوانی یا کره گیاهی (مارگارین) استفاده کنید سردرگم هستید پس مقاله ما را دنبال کنید.

آشنایی با کره حیوانی

کره حیوانی که به عنوان چربی حیوانی نیز شناخته می شود، از شیر پستانداران مختلف به دست می آید. برای مثال کره حیوانی را می توان از شیر حیواناتی مانند گاو، بز، گوسفند و حتی شتر تهیه کرد. این نوع کره ها به دلیل طعم و خواص لذیذ در آشپزی مورد استفاده قرار می گیرند و طرفداران زیادی دارند.
کره های حیوانی نوعی امولسیون هستند که در آب و چربی پراکنده می شوند. برای تهیه این کره ها از شیر یا خامه تازه استفاده می شود. به طور کلی، این محصولات حاوی حباب های چربی کوچک معلق در مایع هستند، که برای تولید کره باید آزاد شوند.

آشنایی با کره حیوانی
امولسیون به فرانسوی (Émulsion)  نوعی کلوئید مایع در مایع است که در آن قطره‌های ریز یک مایع (مانند روغن) در مایعی دیگر (مانند آب) بی‌آنکه با یکدیگر حل شوند پراکنده هستند. یک امولسیون از دو مایع امتزاج ناپذیر (معمولاً روغن و آب) تشکیل شده‌است که یکی از آن‌ها به صورت قطرات ریز در دیگری پراکنده ‌است.
غشاهای پروتئینی که هر یک از حباب های چربی را احاطه کرده اند از چسبیدن حباب های چربی به هم جلوگیری و به عنوان یک مانع عمل می کنند. هنگامی که مایع مورد نظر مانند شیر یا خامه با استفاده از دستگاه مخلوط می شود، غشاهای پروتئینی اطراف حباب های چربی شکسته می شوند. با شکستن غشاهای پروتئینی، تکه های چربی به یکدیگر می چسبند و کره حیوانی همراه با کمی دوغ تولید می شود.

موارد استفاده از کره حیوانی

از کره های حیوانی می توان برای پخت و پز و تولید انواع صابون استفاده کرد. این کره ها بیشتر به عنوان نگهدارنده عمل می کنند و گاهی اوقات به عنوان پمادهای دارویی نیز استفاده می شوند. 

آشنایی با کره گیاهی

کره گیاهی جایگزین مناسبی برای کره حیوانی در بین گیاهخواران می باشد. به طور معمول، انواع کره با پایه گیاهی با مخلوط کردن آب با روغن‌های گیاهی مختلف مانند روغن زیتون، روغن آووکادو، روغن نارگیل، روغن هسته خرما یا ترکیبی از روغن‌های مختلف ساخته می‌شوند. تفاوت اصلی بین کره حیوانی و کره گیاهی دقیقاً در همین نکته می باشد.

آشنایی با کره گیاهی
کره های گیاهی علاوه بر اینکه از آب و روغن تشکیل شده اند، ممکن است حاوی مواد اضافی مانند نمک، امولسیفایرها و رنگ ها نیز باشند. علاوه بر این، طعم‌های طبیعی و حتی مصنوعی را می‌توان در تهیه آن‌ها به کار برد تا کره گیاهی طعم و بافتی شبیه کره حیوانی بدهد. نکته مهمی که در مورد این کره ها باید به آن توجه کرد این است که این کره ها کاملاً عاری از هرگونه فرآورده حیوانی هستند و حاوی هیچ گونه چربی اشباع شده نیستند.


موارد استفاده از کره گیاهی

کره های گیاهی جایگزینی مناسب و سالم برای کسانی هستند که به دنبال اجتناب از محصولات حیوانی یا کاهش مصرف چربی های اشباع شده می باشند. آنها را می توان در پخت انواع غذاها، بدون لطمه ای به طعم و بافت غذا استفاده کرد. کره های گیاهی با محبوبیت روزافزون خود به یک عنصر اصلی در رژیم های گیاهی تبدیل شده اند و گزینه ای خوشمزه ایست برای کسانی که به دنبال جایگزینی سازگارتر با محیط زیست هستند. از انواع کره گیاهی در تولید انواع کرم ها و پمادهای آرایشی استفاده می شود.


مهمترین تفاوت کره های گیاهی و حیوانی به شرح زیر است:

 

مهمترین تفاوت کره های گیاهی و حیوانی به شرح زیر است:

•    کره های گیاهی بر خلاف کره های حیوانی در ساختار خود حاوی لبنیات و گلوتن نیستند.
•    کره های گیاهی از روغن های گیاهی مانند زیتون، آووکادو و بادام تهیه می شوند.
•    کره های حیوانی از شیر پستانداران مختلف به دست می آیند.
•    از میوه هایی مانند انبه و کاکائو نیز می توان برای تولید کره گیاهی استفاده کرد.
•    از کره های گیاهی می توان در انواع لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده کرد، این محصولات سرشار از آنتی اکسیدان هستند و خاصیت ضد التهابی دارند.
•    کره‌های گیاهی خطر حملات قلبی و تجمع کلسترول در دیواره سرخرگ‌ها را کاهش می‌دهند.
•    کره های حیوانی قابلیت نگهداری بالاتری دارند و باید از شیر حیواناتی مانند بز، گاو و گوسفند تهیه شوند.
•    کره با منشا گیاهی سالم تر از کره حیوانی است. انواع گیاهی کره سرشار از چربی های غیراشباع هستند و ساختار پیوندی دوگانه دارند.
•    کره های گیاهی فواید زیادی برای قلب دارند و می توانند قند خون را تنظیم و کنترل کنند.
انتخاب بین کره گیاهی و حیوانی در نهایت به ترجیحات فردی و نیازهای غذایی بستگی دارد. هر دو نوع کره ویژگی ها و کاربردهای منحصر به فرد خود را دارند و به مصرف کنندگان گزینه های مختلفی را برای انتخاب بر اساس نیازها و نگرانی های سلامتی ارائه می دهند.


برای خرید کره گیاهی یا حیوانی از فروشگاه میسو مارکت کلیک کنید.

محصولات مرتبط
کره خرم ۲۵۰ گرمی
۹۷,۵۰۰
۹۷,۵۰۰تومان
کره خرم ۲۵۰ گرمی
کره کاله ۱۰۰ گرمی
۴۰,۰۰۰
۳۶,۰۰۰تومان
۱۰%
کره کاله ۱۰۰ گرمی
کره حیوانی میهن ۲۵ گرمی
۱۰,۲۵۰
۹,۷۳۸تومان
۵%
کره حیوانی میهن ۲۵ گرمی
کره حیوانی شکلی ۵۰ گرمی
۲۰,۵۰۰
۱۹,۴۷۵تومان
۵%
کره حیوانی شکلی ۵۰ گرمی
کره کاله ۵۰ گرمی
۲۱,۳۰۰
۲۰,۲۳۵تومان
۵%
کره کاله ۵۰ گرمی
کره خرم ۲۵ گرمی
۱۱,۳۰۰
۱۰,۷۳۵تومان
۵%
کره خرم ۲۵ گرمی