measomarket measomarket
دسته بندی
سبد خرید
دانستنی های مربوط به سرلاک برای نوزادان و خواص آن
دانستنی های مربوط به سرلاک برای نوزادان و خواص آن
1400/12/7

از جمله مهم ترین موارد مرتبط با حوزه سلامت و رشد نوزادان می توان به نوع تغذیه آن ها اشاره کرد. مطابق با توصیه های آکادمیک و علمی، نوزادان باید تا 6 ماهگی شیر مادر را مصرف نمایند. زیرا شیر مادر منبعی غنی از تمامی ریز مغذی های مورد نیاز بدن کودک از جمله کربوهیدرات ها، چربی، آب، قند، آنتی بادی و پروتئین است. 
نوزادان بعد از 6 ماهگی برای تکمیل رشد نیاز به غذاهای کمکی مختلف دارند که برای ساختار بدن آن ها مناسب باشد و سایر مواد لازم را نیز فراهم کند. سرلاک یکی از انواع غذاهای کمک برای کودکان است که مصرف آن بعد از 6 ماهگی می تواند تاثیر زیادی به عنوان مکمل غذایی در کنار شیر مادر داشته باشد. 
این ماده غذایی حاوی پروبیوتیک است که باعث تقویت سیستم ایمنی و سیستم گوارش نوزادان می گردد. در این مقاله قصد داریم تا به طور کامل به بررسی سرلاک، انواع آن و زمان و نحوه مصرف آن بپردازیم. پس اگر نگران یک غذای کمکی مناسب برای نوزاد دلبندتان هستید، حتما این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.


سرلاک چیست؟

سرلاک از جمله غلات مخصوص نوزادان است که دارای پروبیوتیک مفید بیفیدوس می باشد. این ماده باعث افزایش بهبود سیستم ایمنی و گوارشی می شود. عموما از سرلاک به عنوان اولین غذای کمکی برای نوزادان می توان استفاده کرد و این غذای جامد دارای آهن، کلسیم، ویتامین D، ویتامین C، ویتامین A، امگا3 و امگا 6 است. 
رشد فیزیکی در کنار رشد روانی نوزادان برای تمامی مادران حائز اهمیت است. آهنی که بدن نوزاد در هفته های آخر بارداری ذخیره می کند در طی 6 ماهه اول به طور کامل مصرف می شود و در نتیجه پس از آن نیاز به تامین آهن دارد. سرلاک می تواند این ماده معدنی را کاملا برای بدن کودک فراهم کند.


انواع سرلاک

سرلاک مخصوص نوزادان دارای انواع مختلفی است که هر کدام متناسب با یک دوره سنی باید برای نوزاد به منظور تامین مواد مغذی بدنش استفاده شود.


•    سرلاک برنج

سرلاک برنج تقریبا هیچ حساسیتی برای کودک ایجاد نمی کند و فرآیند هضم بسیار آسانی دارد. این نوع سرلاک می تواند بهترین غذای کمکی برای شروع در سن 6 ماهگی باشد. طبق توصیه پزشکان بهتر است که از سرلاک برنج به مدت چند هفته تا یک ماه به عنوان تنها غذای جامد برای نوزاد استفاده شود تا کم کم سیستم گوارش کودک برای هضم سایر مواد غذایی آماده شود. 


•    سرلاک جو

سرلاک جو را می توان از هفت ماهگی به بعد برای نوزادان استفاده کرد. البته جو می تواند حساسیت زا باشد و بهتر است در ابتدا با مقادیر کم از این سرلاک استفاده کرد و در صورت عدم بروز حساسیت، به تدریج میزان مصرف را افزایش داد. فیبر بالای این سرلاک بسیار برای رشد کودک مفید است.


•    سرلاک گندم

سرلاک گندم را نوزادان از یک سالگی به بعد می توانند استفاده کنند. طعم این سرلاک از جمله محبوب ترین طعم ها برای نوزادان است. البته سرلاک گندم را نباید به عنوان اولین غذای جامد به نوزادان داد و بهتر است پیش از آن ابتدا کودک با میوه ها و سبزیجات و انواع دیگر سرلاک ها تغذیه شود. 


•    سرلاک مخلوط غلات و میوه

از این نوع سرلاک پس از مصرف انواع طعم های سرلاک های دیگر و بدون بروز حساسیت باید استفاده کرد. مخلوط کردن چندین غله مختلف باعث ایجاد یک ترکیب فوق العاده مقوی می شود که کودک به طور همزمان از تمامی خواص غلات مختلف بهره می برد. همچنین استفاده از شیر و یا میوه های خشک شده می تواند باعث طعم دهی بیشتر سرلاک نوزاد شود. 

 سرلاک مخلوط غلات و میوه
بهترین زمان برای شروع تغذیه نوزادان با سرلاک

مناسب ترین زمان برای شروع تغذیه کودک با سرلاک از 4 تا 6 ماهگی است. نوزاد پیش از 4 ماهگی عملیات بلعیدن غذای جامد را به درستی نمی داند و احتمال خطر خفگی وجود دارد. همچنین هضم غذای کمکی برای نوزاد کمتر از 4 ماه سخت است و امکان بروز آلرژی وجود دارد. 
از طرفی بعد از 6 ماهگی نوزاد نیاز به غذاهای کمکی در کنار شیر مادر دارد و اگر دیرتر از این زمان از سرلاک استفاده کنید امکان دارد که نوزاد دیگر به خوردن آن علاقمند نشود. البته در صورتی که کودک دارای شرایط زیر پیش از 6 ماهگی باشد می توانید از سرلاک استفاده نمایید.
•    کودک نیازی به تکیه گاه برای صاف نگه داشتن گردن نداشته باشد. 
•    کودک با کمترین کمک بتواند بشیند.
•    کودک به صورت کاملا داوطلبانه دهان خود را برای غذا خوردن باز کند.
خواص سرلاک برای بدن نوزادان
•    کمک به تامین بخشی از نیازهای غذایی بدن کودک
•    موثر برای افزایش وزن نوزادان
•    مناسب برای زمان مسافرت
•    به آسانی در دسترس بودن
•    عاری از هرگونه مواد نگهدارنده و شیمیایی و طعم دهنده
•    امکان هضم بسیار آسان برای سیستم گوارش نوزاد


نحوه مصرف سرلاک برای نوزادان

•    قبل از آماده سازی غذا برای نوزادان باید ظروف آن ها را با دقت شسته و ضد عفونی کنید.
•    به مدت 5 دقیقه آب آشامیدنی را باید بجوشانید و صبر کنید تا خنک شود.
•    150 میلی لیتر از آب آشامیدنی جوشیده شده را در ظرف غذای کودک بریزید.
•    50 گرم یا 9 قاشق غذاخوری از سرلاک را اضافه کنید و مخلوط را به خوبی هم بزنید.
•    حال می توانید با یک قاشق کوچک از این ماده غذایی به نوزاد بدهید. 


نکاتی کلیدی درباره مصرف سرلاک

برای شروع استفاده از غذای کمکی سرلاک بهتر است که 1 تا 2 قاشق چایخوری را به کودک بدهید و در صورت تمایل کودک آن را به 3 قاشق افزایش دهید.
عموما بهتر است که سرلاک را در زمان صبح به کودک بدهید که گرسنه است و شب قبل از خواب نیز زمان مناسبی برای دادن سرلاک به نوزاد می باشد.
به هیچ عنوان کودک را مجبور به مصرف سرلاک نکنید. 
سرلاک را متناسب با سن کودک انتخاب کنید.
محصولاتی که دارای عسل هستند را نباید پیش از یک سالگی در رژیم غذایی نوزاد قرار داد پس به ترکیبات سرلاک انتخابی حتما توجه لازم را داشته باشید.
حتما با مشورت و تجویز پزشک، از سرلاک برای تغذیه نوزاد استفاده کنید. 
در ابتدا باید با سرلاک های تک غله ای و ساده شروع کنید و سپس به سراغ سرلاک های تک غله ای همراه با تکه های میوه بروید.

نحوه نگهداری از سرلاک
نحوه نگهداری از سرلاک

سرلاک را باید در جای خشک و خنک نگهداری کنید و مطابق با دستور العمل  پشت جعبه از آن استفاده کنید. 


روش تهیه سرلاک خانگی

•    سرلاک برنج
یکی از انواع سرلاک های خانگی که می توانید پس از 7 ماهگی به نوزاد بدهید، سرلاک برنج است. برای تهیه این سرلاک به یک چهارم پیمانه برنج قهوه ای، یک پیمانه آب و شیر مادر یا شیر خشک نیاز دارید. 
روش تهیه
برای تهیه در ابتدا برنج را با استفاده از دستگاه غذا ساز به پودر تبدیل کنید. سپس آب را بگذارید بجوشد و برنج را به آن اضافه کنید و هم زنید. به مدت 10 دقیقه زمان دهید تا ترکیب برنج و آب روی شعله ای ملایم بجوشد و ترکیبات را مرتبا هم بزنید تا مانع از چسبندگی برنج ها شوید. پس از آنکه سرلاک آماده شده خنک شد، برای رقیق شدن باید به آن شیر خشک یا شیر مادر اضافه کنید. 


سرلاک با بیسکوییت مادر

از دیگر سرلاک های خانگی می توان به تهیه سرلاک با بیسکوییت مادر یا بیسکوییت ساقه طلایی اشاره کرد. مصرف این سرلاک بعد از 7 ماهگی برای کودک مناسب است. برای تهیه این نوع سرلاک می توانید یک عدد ساقه طلایی یا بیسکوییت مادر را کاملا خرد کنید و با چند قاشق آب جوشیده سرد مخلوط نمایید. بیسکوییت ساقه طلایی به دلیل داشتن سبوس برای رفع یبوست نوزادان و تنظیم سیستم گوارش او مفید است. 


مزایای تهیه سرلاک خانگی برای نوزادان

سرلاک خانگی بسیار مقوی و بدون استفاده از مواد غذایی آلرژی زا قابلیت تهیه دارد. 
با استفاده از ایجاد برخی تغییرات در ترکیب سرلاک های خانگی می توانید از آن ها به عنوان غذا، میان وعده و دسر برای کودک استفاده کنید.
استفاده از برنج قهوه ای به دلیل دارا بودن فیبر زیاد برای هضم غذا بسیار مفید است.
سرلاک خانگی هیچگونه مواد نگهدارنده و شیمیایی ندارد و به صورت تازه برای نوزاد مصرف می شود. 
سرلاک خانگی به دلیل رعایت کامل بهداشت هیچگونه آلایندگی نیز ندارد، زیرا خودتان شخصا آن را تهیه کرده اید.
پودر سرلاک خانگی آماده شده را می توانید به مدت یک ماه در دمای اتاق و به مدت 3 الی 6 ماه در یخچال نگهداری کنید.


استفاده از سرلاک خانگی یا سرلاک آماده؟

برای تغذیه کودک بهتر است که از ترکیب سرلاک آماده و غذای خانگی استفاده کنید. زیرا این کار باعث می شود که نوزاد علاوه تغذیه انواع مواد مغذی از طعم و مزه غذای خانگی نیز بهره مند شود. سرلاک بهترین نوع تغذیه کمکی در زمان سفر و یا کار است. البته باید کاملا مطابق با استانداردهای بهداشتی اندازه گیری و آماده شود. 


معایب استفاده از سرلاک برای نوزادان

•    با وجود آنکه سرلاک از نظر ارزش غذایی بسیار غنی و مغذی است اما چند اشکال نیز به همراه دارد. برخی از انواع سرلاک های نوزاد دارای کنسانتره آب میوه هستند و در نتیجه یک گزینه سالم برای غذای نوزاد شیر خوار نمی باشد. بنابراین اضافه کردن میوه های تازه گزینه بهتری است زیرا کنسانتره باعث از بین رفتن ویتامین ها و مواد معدنی محلول در آب می شود. 
•    سرلاک های مربوط به نوزاد هشت ماهه و بزرگتر دارای شربت گلوکز و مالتودکسترین است که نوعی قند محسوب می شوند. این افزودنی فاقد ارزش غذایی است و کودک قند مورد نیاز را از دیگر مواد موجود در سرلاک دریافت می کند. بنابراین اضافه کردن شربت گلوکز و مالتودکسترین می تواند باعث افزایش مصرف قند شود. که البته یکی از دلایل چاقی و پوسیدگی دندان نوزادان می باشد. 
در هر صورت مصرف سرلاک باید همراه با مشورت و تجویز پزشک انجام شود و نوع سرلاک با توجه به سن نوزاد انتخاب گردد. 


برای تهیه سرلاک با کیفیت و برند مناسب می توانید از طریق سایت فروشگاه آنلاین میسو مارکت و در دسته بندی غذا، کنسرو سبزیجات در قسمت سرلاک و غذای کودک روی سرلاک کلیک کنید.