measomarket measomarket
دسته بندی
سبد خرید
فواید مصرف شیر طعم دار برای کودکان و بزرگسالان
فواید مصرف شیر طعم دار برای کودکان و بزرگسالان
1403/3/21

امروزه شیرهای طعم دار محبوبیت زیادی پیدا کرده اند. کودکان برای رشد استخوان و عضله به مقدار کافی کلسیم نیاز دارند و نوشیدن شیر منبع عالی برای این ماده معدنی می باشد.

مصرف شیرهای طعم دار برای کودکانی که طعم شیر ساده را دوست ندارند می تواند گزینه مناسبی باشد. همچنین بعد از ورزش، نوشیدن شیر طعم دار می تواند پروتئین، کربوهیدرات، مایعات و مواد معدنی مورد نیار بدن شما را تامین کند. 

شیر طعم دار چیست؟ 
شیر طعم دار چیست؟ 

شیر طعم‌دار از شیر کم‌چرب، شیرین‌کننده‌ها و طعم‌های طبیعی مانند موز، آناناس، پرتقال، شکلات، قهوه، مالت، توت‌فرنگی، طالبی و... تهیه می‌شود، گاهی به شیر طعم دار رنگ های طبیعی و خوراکی نیز اضافه می شود. 


آیا شیرهای طعم دار برای سلامتی مضر هستند؟ 

به صراحت می توان گفت که شیرهای طعم دار نقش بسزایی در افزایش مصرف شیر در بین کودکان و حتی بزرگسالان داشته اند.
شواهد نشان می دهد که گنجاندن شیر طعم دار مانند شیر شکلات در رژیم غذایی کودکان و نوجوانان به طور کلی بر کیفیت رژیم غذایی آنها تأثیر دارد و تأثیر منفی بر افزایش وزن کودکان نداشته است. علاوه بر این، شیر شکلات یک نوشیدنی مناسب بعد از ورزش برای بزرگسالان و ورزشکاران است.
شیر طعم دار یک غذای مغذی است که می تواند به کودکان در بهبود کیفیت رژیم غذایی و دریافت کلسیم کمک کند. شیر طعم‌دار مانند شیر معمولی، کلسیم، پروتئین، ویتامین D، ویتامین A، ویتامین B12، پتاسیم، فسفر، ریبوفلاوین و نیاسین مورد نیاز بدن را فراهم می‌کند.
دریافت ناکافی ویتامین D در کودکان و نوجوانان با خطر بیماری های قلبی عروقی، فشار خون بالا، سطوح پایین کلسترول HDL، قند خون بالا و سندرم متابولیک مرتبط است. خوشبختانه بسیاری از تولیدکنندگان شیر، شیر طعم‌دار را با ویتامین‌های مختلف از جمله ویتامین D غنی می‌کنند. بنابراین، شیر طعم‌دار می‌تواند یک میان وعده خوشمزه و مفید برای کودکان و بزرگسالان باشد، البته به شرطی که در مصرف آن زیاده روی نشود.
انجمن قلب و عروق آمریکا به این نتیجه رسیده است که افزودن قند به غذاهای غنی از مواد مغذی مانند شیر طعم دار، ماست میوه ای و غلات غنی شده، کیفیت رژیم غذایی کودکان و نوجوانان را بهبود می بخشد و هیچ اثر منفی بر افزایش وزن با شیرهای طعم دار مشاهده نشده است. توجه به این نکته مهم است که نوع شیرین کننده یا شکر اضافه شده به غذا یا نوشیدنی بسیار مهم است.


آیا شیرهای طعم دار برای دندان ها مضر هستند؟ 

بسیاری از مادران نگران این هستند که شیرهای طعم‌دار ممکن است به دندان‌های کودکان آسیب برسانند، اما باید توجه داشت که شیرهای طعم‌دار پتانسیل بسیار کمی برای آسیب رساندن به دندان‌ها را دارند.
توانایی قند برای کمک به پوسیدگی دندان به دفعات مصرف قند، مدت زمان قرار گرفتن در معرض قند در دهان و نوع غذاهای شیرین مصرفی بستگی دارد. شیر طعم‌دار مایعی است که به سرعت از سطوح دندان پاک می شود و کمتر به دندان ها آسیب می رساند. همچنین، شیر (از جمله شیر طعم دار) دارای ترکیباتی می باشد که از دندان ها در برابر پوسیدگی محافظت می کند.

آیا شیرهای طعم دار برای دندان ها مضر هستند؟ 
بهترین زمان مصرف شیر 

انواع شیر منبع غنی از کلسیم، پروتئین، ویتامین ها، چربی ها، اسیدهای آمینه، فیبرها و آنتی اکسیدان ها هستند. متخصصان تغذیه اغلب شیر را به عنوان یک وعده غذایی کامل معرفی می کنند. شیر از زمان های قدیم به عنوان یک معجون جادویی برای سلامتی در نظر گرفته شده است.
برخی از افراد آن را به عنوان میان وعده صبح یا عصر مصرف می کنند، در حالی که برخی دیگر قبل از خواب را بهترین زمان برای نوشیدن شیر می دانند. شیر حاوی اسید آمینه تریپتوفان و ملاتونین است که ظاهرا به خواب بهتر کمک و چرخه خواب و بیداری را تنظیم می کند. 
نوشیدن شیر طعم دار به خصوص شیر شکلات پس از تمرینات استقامتی به آبرسانی بدن و دریافت کربوهیدرات ها، پروتئین ها و مواد معدنی لازم کمک می کند. تحقیقات نشان می دهد که ذخایر گلیکوژن عضلانی 30 تا 60 دقیقه پس از ورزش در پایین ترین سطح خود قرار دارند و به همین دلیل است که توصیه می شود ظرف 20 دقیقه پس از پایان تمرین چیزی بخورید یا بنوشید. شیرهای طعم دار می توانند گزینه مناسبی باشند.
یک لیوان شیر طعم دار در روز برای کودکان و سه بار در هفته برای بزرگسالان مشکلی ایجاد نمی کند. سعی کنید به تدریج میزان شکر موجود در شیر طعم دار را کاهش دهید و آن را با شیر ساده جایگزین کنید.


رعایت اعتدال در مصرف شیرهای طعم دار

شیر طعم دار معمولاً قند زیاد و کالری بالایی دارد. مصرف زیاد آن برای کودکان و بزرگسالان با سابقه ژنتیکی دیابت توصیه نمی شود. نوشیدن بیش از حد شیر طعم دار نیز می تواند سطح قند خون افراد سالم را افزایش دهد.
استفاده از برخی طعم دهنده ها در ترکیب شیر ممکن است جذب کلسیم و ویتامین D را در روده کاهش دهد. به عنوان مثال، استفاده از قهوه یا کاکائو در شیر برای کسانی که پوکی استخوان جدی دارند توصیه نمی شود. کافئین موجود در قهوه و کاکائو در مقادیر بسیار کم کلسیم را از بین می برد.
لازم است بدانید که این اختلال در جذب کلسیم بسیار کم است و برای کسانی که مشکل استخوانی ندارند خطرناک نیست. اما اعتدال در مصرف هر نوع نوشیدنی توسط متخصصان تغذیه توصیه می شود.


برای خرید انواع شیر طعم دار از فروشگاه اینترنتی میسو مارکت وارد بخش لبنیات شوید و بر روی انواع شیر و سپس شیر طعم دار کلیک کنید.

محصولات مرتبط
شیر بادام با شکلات نیچرلین ۲۰۰ میلی لیتر
۳۵,۰۰۰
۲۴,۵۰۰تومان
۳۰%
شیر بادام با شکلات نیچرلین ۲۰۰ میلی لیتر
پرو شیر کارامل کاله ۳۳۰ میلی لیتری
۵۲,۰۰۰
۴۶,۸۰۰تومان
۱۰%
پرو شیر کارامل کاله ۳۳۰ میلی لیتری
شیر توت فرنگی کم چرب غنی شده کاله ۲۰۰ میلی لیتری
۱۵,۰۰۰
۱۳,۵۰۰تومان
۱۰%
شیر توت فرنگی کم چرب غنی شده کاله ۲۰۰ میلی لیتری
شیر عسل ۲.۵درصد کاله ۲۰۰ میلی لیتر
۱۵,۰۰۰
۱۳,۵۰۰تومان
۱۰%
شیر عسل ۲.۵درصد کاله ۲۰۰ میلی لیتر