measomarket measomarket
دسته بندی
سبد خرید
هل و خواص دارویی و درمانی آن
هل و خواص دارویی و درمانی آن
1403/4/3

از هل (Cardamom) در تهیه‌ی خوردنی‌های مختلف استفاده می‌شود و در دسته پرخاصیت‌ترین دانه‌ها قرار دارد. هل فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد. این ادویه بومی کشورهای هند، نپال و اندونزی است. هل عمدتا در دو رنگ سبز و سیاه وجود دارد. از حدود چهار هزار سال قبل از این ادویه‌ی مفید استفاده می‌شد. در مقاله‌ای که امروز برایتان آماده کرده‌ایم، قرار است شما را با ۲۵ نمونه از خواص هل آشنا کنیم و ارزش غذایی آن را در اختیارتان قرار دهیم.

انواع هل

هل به‌عنوان یکی از گران‌ترین ادویه‌ها از نظر وزنی (فقط زعفران و وانیل رتبه بالاتری دارند) در سه نوع اصلی یافت می‌شود:

 انواع هل

1. هل سبز : به عنوان هل واقعی نیز شناخته می شود، رایج ترین نوع آن است. هل سبز یکی از بهترین انواع هل است. هل سبز بومی جنوب هند و سریلانکا است، اما اکنون در کشورهایی مانند تایلند، نپال و آمریکای مرکزی نیز کشت می شود. معمولاً با دست برداشت می‌شود، زیرا غلاف‌های متعدد هر گیاه با سرعت خاص خود بالغ می‌شوند و آن را پس از زعفران و وانیل، سومین ادویه گران‌قیمت می‌سازد.

2. هل سیاه : متعلق هیمالیاهای شرقی است و بیشتر در شرق نپال و بخش‌هایی از بنگال غربی در هند کشت می‌شود. قهوه ای و کمی کشیده است. هل سیاه دانه ای به اندازه 2 تا 5 سانتی متر است که در نپال، ویتنام و چین رشد می کند. این هل به خانواده هل سبز تعلق ندارد و نباید آن را با هل سیاه چینی اشتباه گرفت، هرچند طعم آن از گونه ای به گونه دیگر تفاوت چندانی ندارد. در طب سنتی چینی، هل سیاه برای درمان اختلالات گوارشی رایج، از درد معده یا نفخ و همچنین سوء هاضمه و حالت تهوع استفاده می شود.

3. هل سفید: هل سفید معمولی که از سفید کردن غلاف های سبز به دست می آید. اما هل سفید نوع سیام طعمی شبیه به هل سبز دارد. هل سفید عمدتا در آشپزی هندی و اندونزی استفاده می شود، در حالی که هل سفید نوع سیام عمدتا در تایلند و کامبوج استفاده می شود. عمدتاً برای تهیه سس های نرم، دسرها و نوشیدنی ها استفاده می شود.

خواص هل برای سلامتی بدن

از هل و خواص آن نه تنها برای پخت انواع غذا ها، بلکه برای دم کردن انواع نوشیدنی ها مانند چای و قهوه استفاده می کنند که باعث خوش طعم و خوش عطر شدن نوشیدنی می شود.

  1. سلامت دستگاه گوارش را بهبود می‌دهد
  2. سلامت قلب را افزایش می‌دهد
  3.  به پیشگیری از سرطان کمک می‌کند
  4. خواص ادرارآور دارد
  5.  با افسردگی مبارزه می‌کند
  6.  در مبارزه با آسم مفید است
  7. به درمان دیابت کمک می‌کند
  8.  سلامت دهان و دندان را بهبود می‌بخشد
  9. اشتهاآور است
  10.  سطح فشار خون را پایین می‌آورد
  11.  سلامت جنسی را بهبود می‌بخشد
  12. می‌تواند سکسکه را درمان کند
  13. در درمان گلودرد مفید است
  14. از لخته‌ی خون پیشگیری می‌کند
  15.  سلامت پوست را بهبود می‌دهد
  16.  جریان خون را بهبود می‌دهد
  17. حساسیت‌های پوستی را درمان می‌کند
  18.  عطر خوبی دارد
  19.  برای پوست خواص درمانی دارد
  20. بوی بد محصولات مراقبت از پوست را کاهش می‌دهد
  21.  به مراقبت از لب‌ها کمک می‌کند
  22.  پوست را صاف و شفاف می‌کند
  23. کف سر را تغذیه می‌کند
  24. سلامت مو را بهبود می‌بخشد
  25. مصرف عرق هل برای لاغری توصیه می شود 

خواص هل برای سلامتی بدن

عوارض جانبی استفاده از هل

در بالا خواص هل را بررسی کردیم. حالت نوبت به معرفی عوارض جانبی و مضرات هل می‌رسد. در ادامه به عوارض جانبی احتمالی هل اشاره کرده‌ایم.

۱. مضرات هل برای زنان باردار و شیرده

معمولا مصرف هل به مقدار متعادل بی‌خطر تلقی می‌شود؛ با این حال مصرف این ادویه به‌عنوان دارو ممکن است اثرات نامطلوبی را به دنبال داشته باشد. اگر باردار یا شیرده هستید، قبل از مصرف هل با پزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید خطری سلامتی شما را تهدید نمی‌کند.

۲. مضرات هل برای افراد مبتلا به کیسه‌ی سنگ صفرا

اگر به سنگ کیسه‌ی صفرا مبتلا هستید، از مصرف هل خودداری کنید. دانه‌ی هل به‌عنوان محرک سنگ کیسه‌ی صفرا شناخته می‌شود.

کلام پایانی درباره خواص هل

هل ادویه‌ای با فواید فراوان است که به خاطر طعم و خواص دارویی اش شناخته شده است. از جمله خواص هل برای سلامتی بدن، پوست و مو می‌توانیم کاهش سطح فشار خون، مستحکم کردن مو، شفاف و صاف کردن پوست، بهبود جریان خون، از بین بردن سکسکه و… را نام ببریم. با این حال، مصرف بیش از حد این ادویه ممکن است عوارض جانبی مانند سنگ کیسه صفرا ایجاد کند. بنابراین مصرف آنها را محدود کنید و در مواقع اضطراری با پزشک خود مشورت کنید.

محصولات مرتبط
چای هل احمد ۵۰۰ گرمی
۳۱۹,۹۰۰
۳۰۳,۹۰۵تومان
۵%
چای هل احمد ۵۰۰ گرمی